top of page

עמק קרקרה וערוץ סארי ג'אז

בנקודה בה הרכס נגמר ונפרסת לה הערבה הקזחית רחבת הידיים, נמתח עמק קרקרה. ממש מעבר לנקודת החיבור של פסגות הטרסקי והקונגי, מתנהל במקביל מרחב טבעי מרשים שנדמה כאילו סופח לקירגיזטסאן ממקום אחר. נקודת ישוב מפוזרת וקטנה ועוד כמה מחנות יורטים יושבים מרחק של פסיעות מעטות מהגבול ומספקים נקודת מוצא מדהימה לגיחות קצרות בסביבה שכמעט ואינה מטוילת.

זאת לא עיר ובקושי אפשר לקרוא למקום הזה כפר, ממערב לו נמתחות שלוחות ירוקות מתונות שאין שום בעיה להעפיל אליהם ללא כל ציוד או התארגנות מיוחדים, פשוט ללכת ברגל. מהעמק ניתן גם לצאת לטיולי סוסים או להשכיר אופני הרים שמתאימים מאד לתצורת הנוף של המרחב. למעמיקים לתוך הרכס דרך האפיק צפוי מפגש עם יער מחטני טיאן שאני וג'אילו (מרעה קיץ) גדול שעביר לרכב 4x4.

בקרבת הישוב ישנו גם מגרש קוק בורו גדול, כשבאירועים מיוחדים ניתן לפגוש בו קירגיזים מקומיים רכובים על סוסים מתחרים בניהם כמיטב המסורת על הבקעת שערים בעזרת גוויה של עז ערופת ראש וקצוצת רגליים. בשל מרחקי ההגעה הגדולים, הריחוק היחסי מנקודות ישוב אחרות והיעדר תחבורה ציבורית זמינה לאזור, כדאי לשקול לבקר באזור כחלק מטיולי ג'יפים.


קירגיזסטן בגלל הנוף השמיימי
סארי ג'אז

סארי ג'אז


ממש מעבר למעבר צ'ונג אשו (3822 מ') הממוקם בקצה עמק טורגון אק סו, ניתן להיכנס לאחד מנסיעות השטח הארוכות והמבודדות לאחד מאזורי המרעה הקשים והנדחים של המדינה. העמק נפרס לצד אפיק נהר סארי ג'אז והוא מוכר עקב גובהו הרב ונופי הירח שמאפיינים אותו. ביום יפה, בקצהו המזרחי ניתן לצפות לכיוון דרום ולהבחין בשתיים מתוך שלושת הפסגות הגבוהות ביותר של קירגיזסטאן - הר פובדה (פסגת הניצחון, גובה 7439 מ') והר חאן טנגרי (7010 מ'), על שם אל השמיים השמאני שמלווה את העמים הטורקיים עוד מהתקופה שקדמה לאיסלאם.

שני ההרים ממוקמים במשולש הגבולות סין-קירגיזסטאן-קזחסטאן, בקצה העמק הקרחוני אינלצ'ק לו נקדיש פוסט בנפרד. בשל התנאים, בכדי להיכנס לאזור של סארי ג'אז נדרש לווי מקומי ומענה מכני צמוד לשעת הצורך, בנוסף לקבלת פרמיט לאזור הגבול אותו צריך להכין מראש. בעמק פועל מחנה יורטים אחד שמלין מטיילים בתיאום מראש וניתן להמשיך ממנו באופן ישיר בנסיעה עד ליובלים הדרומיים הגבוהים של ערוץ קרקרה.


להתענג מהטבע המרהיב של קירגיזסטן
מחנה הבסיס קרקרה

מחנה הבסיס קרקרה


בסמוך לנקודת היישוב, מוקף בגדר מסביבו, פועל מחנה הבסיס קרקרה ממנו ממריא אחת ליומיים או יותר מסוק המקשר ומעביר אספקה למחנה המטפסים האלפיני 'אינלצ'ק דרום' שיושב למרגלותיהם של הפסגות חאן טנגרי ופובדה, בגובה 4000 מטר.

גם מטיילים שאינם מטפסים יכולים לבדוק את האפשרות להצטרף לטיסת המסוק הזאת בשני הכיוונים (הלוך-חזור) וליהנות מזמן ההמתנה בניהם בהשתהות מהנוף עוצר הנשימה בטיסה לשם ומשדה הקרחונים האלפיני המטורף המקיף את המחנה. במחנה המוצא קרקרה פועל חדר אוכל וסאונה רוסית לרווחת הממתינים לטיסות.


יעד מושלם לטיולי חורף

טיולי חורף

עקב קרבתו הגדולה להרים וגובהו היחסי, עמק קרקרה הופך גם בעונת החורף להוות מוקד מרשים לפעילות. אופנועי שלג יחד עם לינות במחנה יורטים מחומם שנותן מענה לגולשי האוף פיסט, אותם גוררים עד לנקודה בה נפרדים ממלוויהם ויוצאים לטרוף את השלג.

לרוב הפעילות הזאת מיועדת למכורים ללבן, אך מתאימה בגרסה מסוימת גם לכל מי שלא מפחד מקור.

משחק קוק בורו - על יד מחנה קרקרה

דברים שחשוב להכיר


עקב קרבתו לגבול של העמק, חשוב מאד להכיר שאין אפשרות להיכנס לתחומי האזור ללא תכנון מתאים והוצאת פרמיטים (אשרות) חתומות ומאושרות מראש, בהתאם לפרטי הדרכון של כל מבקר. התהליך עורך בדר"כ לפחות שבועיים וכחלק מהשירותים שאנחנו מספקים בקירגיזסטאן, ניתן לפנות גם אלינו כדי לטפל בזה.

בקצהו הצפוני של העמק פועל מעבר גבול הקרוי על אותו שם. ניתן להגיע דרכו באופן ישיר לעיירה הקזחית קגאן, מרחק 25 ק"מ, ממנה ניתן לצאת לטיולים לאגמי הטורקיז המפורסמים של האזור או לקניון צ'ארין. המעבר פועל בחודשי הקיץ בלבד, בדרך כלל מסוף מאי עד תחילת אוקטובר. נכון להיום, למחזיקי דרכון ישראלי אין אפשרות לחצות את המעבר באמצעות ויזה אלקטרונית, אלה באמצעות Visa on arrivel בלבד.


יעד מעולה לטיולי ג'יפים




9 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page